Written academic discourse at the university: a classification and characterization of specialized texts in courses of English for Specific Purposes
Published 2020-03-16
Keywords
- academic discourse,
- specialized texts,
- teaching foreign languages
How to Cite
Copyright (c) 2020 Mónica Lapegna
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Abstract
In this work, we propose a classification and description of specialized texts, defined as specific communicative registers, which address topics of the specialty domain and have rhetorical conventions of each discipline. Within the framework of Text-Typology Theory and genre analysis we will analyze a corpus composed of fifteen written texts, from the scientific-academic field of Engineering and Environmental Sciences that are used in courses of English for Specific Purposes at National University of Comahue. This paper attempts to highlight those micro and macro-structural elements that are necessary to identify for the teaching of English for Specific Purposes. First, we will briefly describe reading courses at university and then continue with the theoretical framework of this work. We will then proceed with a detailed description of specialized texts, taking into account the type of participants and scope of use, the text-type and genre, the linguistic resources used to convey the information. We will conclude that applying text-type typologies to a methodological approach will contribute to an adequate selection and sequencing of the teaching material and will help articulate previous studies of genre analysis with the teaching of a foreign language.
Downloads
References
- Adam, J. 1992. Les Textes: Types et Prototypes. Récit, Description, Argumentation, Explication et Dialogue. Paris: Nathan.
- Adelstein, A. & Kuguel, I. 2004. Los textos académicos en el nivel universitario, Universidad Nacional de General Sarmiento, Buenos Aires.
- Adelstein, A. 2007. Unidad léxica y significado especializado: modelo de representación a partir del nombre relacional “madre”. Barcelona: Universitat Pompeu Fabra. (Serie Tesis).
- Adelstein, A. & I. Kuguel 2004. Los textos académicos en el nivel universitario. Buenos Aires: Universidad Nacional de General Sarmiento.
- Alexopoulou, A. 2011. “Tipología textual y comprensión lectora con E/LE”. Revista Nebrija de Lingüística aplicada a la enseñanza de lenguas, ISSN-e 1699-6569, Nº 9.
- Azuara, M. C. C., M. C. E. Cruz, L. Fuentes, N. Leiva, S. Montes, L. Natale, & D. Stagnaro. 2018. La lectura y la escritura en las disciplinas. Colección Educación. Buenos Aires: Ediciones UNGS.
- Bajtín, M. 2003. [1982,1979]. “El problema de los géneros discursivos”, en Estética de la creación verbal. 248-293. Buenos Aires. Siglo XXI Editores.
- Bathia, V. K. 2002. “Applied genre analysis: a multi-perspective model”. Ibérica 4. 3-19.
- Biber, D., & S. Conrad. 2009. Register, genre, and style. Cambridge University Press.
- Cabré, M. T. 1999. La terminología: representación y comunicación. Barcelona: Institut Universitari de Lingüística Aplicada, Universitat Pompeu Fabra, en Adelstein, A. 2007. Unidad léxica y significado especializado: modelo de representación a partir del nombre relacional “madre”. Barcelona: Universitat Pompeu Fabra. (Serie Tesis).
- Cassany D. & C. López. 2010. “De la universidad al mundo laboral: continuidad y contraste entre las prácticas letradas académicas y profesionales”, en Parodi, G. (ed.) Alfabetización académica y profesional en el siglo XXI. Leer y escribir desde las disciplinas. Santiago de Chile: Ariel. 347-374.
- Charaudeau, P. 2012. “Los géneros: una perspectiva socio-comunicativa”, en: Shiro, M., P. Charaudeau & Granato, L. (eds.) Los géneros discursivos desde múltiples perspectivas: Teorías y análisis. Madrid: Iberoamericana. 19-44.
- Ciapuscio, G. 2008. “Géneros y familias de géneros: aportes para la adquisición de competencia genérica en el ámbito académico”, en Padilla, D. & López, E. (coords.) Lectura y escritura críticas: perspectivas múltiples. Cátedra Unesco. Subsede Tucumán. Argentina. UNT.
- Ciapuscio, G. 2009. “Modalidad y géneros académicos”, en G. Ciapuscio (ed.). De la palabra al texto. 69-94. Buenos Aires: Eudeba.
- Ciapuscio, G. 2017. “La ruta de la Lingüística del Texto”, en Martínez, A., Y. A. Gonzalo & N. Busalino. Rutas de la lingüística en Argentina. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación (UNLP), 9-50.
- Ciapuscio, G. 2012. “La lingüística de los géneros y su relevancia para la traducción”, en: Shiro M., P. Charaudeau & L. Granato (eds.), Los géneros discursivos desde múltiples perspectivas: teorías y análisis, 87-98. Madrid: Iberoamericana; Frankfurt: Vervuert.
- Ciapuscio, G. & Kuguel, I. 2002. “Hacia una tipología del discurso especializado: aspectos teóricos y aplicados”, en: García Palacios J. & M. T. Fuentes Morán (eds.) Texto, Terminología y Traducción. Salamanca: Ediciones Almar, 37-73.
- Dudley-Evans T. & M. St John. 1998. Developments in English for Specific Purposes: A multi-disciplinary approach. Cambridge: CUP.
- Gallardo, S. 2010. “La estructura ilocutiva y la distinción entre géneros discursivos”, en: Ciapuscio (ed.) De la palabra al texto. Buenos Aires: Eudeba, 95-127.
- Gallardo, S. 2012. “El discurso académico y especializado: aportes a la caracterización de la tesis doctoral”, en: Shiro, M., P. Charaudeau & L. Granato (eds.) Los géneros discursivos desde múltiples perspectivas: teorías y análisis. Madrid: Iberoamericana; Frankfurt: Vervuert 167-198.
- Heinemann, W. & D. Viehweger. 1991. Textlinguistik: eine Einführung. Tübingen: Max Niemeyer.
- Hurtado Albir, A. 2011. Traducción y traductología (5ta Ed.). Madrid: Ediciones Cátedra.
- Hyland, K. 2009. Academic discourse. Londres: Continuum.
- Hyland, K. 2013. “ESP and Language Skills”. The Handbook of English for Specific Purposes. John Wiley & Sons, Inc.
- Hyland, K. 2016. “General and Specific EAP”, en: The Routledge Handbook of English for Academic Purposes. 16-29. London: Routledge.
- Hyland, K., & B. Paltridge. 2011. Bloomsbury companion to discourse analysis. A&C Black.
- Hyland, K. & P. Shaw. 2016. The Routledge Handbook of English for Academic Purposes. London: Routledge.
- Kuguel, I. 2007. “La activación del significado especializado”, en: Lorente, M., R. Estopà, J. Freixa, J. Martí & C. Tebé, (eds.) Estudis de lingüística aplicada en honor de M. Teresa Cabré Castellví. Barcelona: Institut Universitari de Lingüística Aplicada. 337-354.
- Kuguel, I. 2009. “Géneros académicos y grados de especialización”, en: Ciapuscio (ed.) De la palabra al texto. Buenos Aires: Eudeba, 95-127.
- Kuguel, I. 2010. La semántica del léxico especializado: los términos en textos de ecología. Barcelona: Universitat Pompeu Fabra, Serie Tesis. [CD-Rom].
- Paltridge, B. 2013. “Genre and English for Specific Purposes”, en: B. Paltridge & S. Starfield (eds.) The handbook of English for Specific Purposes. U.K.: John Wiley and Sons, Inc. 347-360.
- Paltridge, B., & S. Starfield. 2013. The Handbook of English for Specific Purposes. John Wiley & Sons, Inc.
- Parodi, G. 2010. Saber leer. Madrid: Aguilar Ediciones.
- Parodi, G. 2012. “¿Qué se lee en los estudios doctorales?: Estudio empírico basado en géneros a través del discurso académico de seis disciplinas”. Revista de Lingüística Teórica y Aplicada, 50 (2), 89-119.
- Parodi, G. 2014. Comprensión de textos escritos: la teoría de la comunicabilidad. Buenos Aires: Eudeba.
- Parkinson, J. 2013. “English for science and technology”, en: Paltridge, P. & S. Starfield (eds.) The handbook of English for Specific Purposes (154-173). U.K.: John Wiley and Sons, Inc.
- Shaw, P. 2016. “Genre Analysis”, en: The Routledge Handbook of English for Academic Purposes. (243-255) London: Routledge.
- Shiro, M., P. Charaudeau & L. Granato. 2012. Los géneros discursivos desde múltiples perspectivas: Teorías y análisis. Madrid: Iberoamericana.
- Stagnaro, D. 2012. “Negociación interpersonal en las conclusiones del artículo de investigación de economía: exploración de los recursos expresivos del compromiso frente a las propuestas”, en: Castel, V. & M. Giammatteo (eds.) Volúmenes temáticos de la Sociedad Argentina de Lingüística. Universidad Nacional de Cuyo.
- Stagnaro, D. 2018. “Mediaciones docentes en la enseñanza de las disciplinas a través de la lectura y escritura”. 15-57, en: Azuara, M. C. C., M. C. E. Cruz, L. Fuentes, N. Leiva, S- Montes, L. Natale & D. Stagnaro. La lectura y la escritura en las disciplinas. Colección Educación. Ediciones UNGS. Universidad Nacional de General Sarmiento.
- Swales, J. 1990. Genre Analysis. English in Academic and Research Settings. Cambridge: Cambridge University Press.
- Swales, J. 2004. Research genres. Explorations and applications. Cambridge: Cambridge University Press.
- Van Dijk, T. A. 1989. La ciencia del texto. Barcelona: Paidós.
- Werlich, E. 1975. Typologie der texte. Munich: Fink.