La variación en relación {a-con} en textos especializados

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56683/rs171166

Keywords:

to, with, in relation {to-with}, micro-syntactic variation, Columbia Linguistic School

Abstract

In this work, we study the micro-syntactic variation of to and with –traditionally referred to as prepositions–, after the contextual structure in relation. The analysed corpus in this research consists of the publications of the Volúmenes Temáticos de la Sociedad Argentina de Lingüística, from 2012 to 2014. The aim is to find out why this variation is found in the discourse of writers that are experts in linguistics and what specific meaning each linguistic form transmits in the message. 

The study is carried out within the theoretical and methodological framework proposed by the Columbia School of Linguistics. Our main hypothesis is that the different linguistic uses of to and with occur because each linguistic form contributes a different meaning to the message: to indicates a thematic direction and with introduce a linguist element, which is not considered as thematic, at least in the immediate cotext. In order to show that, we suggest a basic meaning for each preposition under study and postulate independent variables of analysis: (1) the characteristics of the element introduced by the preposition and (2) the position with respect to the conjugated verb. 

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Author Biography

Gabriela Luján Giammarini, Instituto Académico Pedagógico de Ciencias Humanas, Universidad Nacional de Villa María (IAPCH-UNVM) - CONICET

Gabriela Luján Giammarini es becaria doctoral del CONICET (IAPCH-UNVM), Magíster en Lingüística por la Universidad Nacional de La Plata y Profesora en Lengua y Literatura por la Universidad Nacional Villa María. En esta última es auxiliar docente ordinaria en las cátedras: Sociolingüística y Pragmática, Lingüística del Texto y Análisis del Discurso, de las carreras Profesorado y Licenciatura en Lengua y Literatura. Sus áreas de investigación incluyen: variación lingüística, escritura y géneros académicos.

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Published

2025-02-27

How to Cite

Giammarini, G. L. (2025). La variación en relación {a-con} en textos especializados. RASAL Lingüística, 49–68. https://doi.org/10.56683/rs171166

Issue

Section

Artículos