Digital students: the use of Twitter in a spanish foreign language
Keywords:
social network, native digital learners, Twitter, Spanish as a Foreign LanguageAbstract
Nowadays, Twitter is the microblogging platform and an easy tool to create short texts (tweets) and combine them with videos, images and surveys. Bearing in mind that the new generation of digital users prefer to receive information through multiple channels, and are inclined towards instantly relevant and useful learning, in this article we analyze the effectiveness of Twitter in the Spanish as a foreign language (FL) classroom. We examine how students use social networks, how they feel using them in the classroom, and its impact on the acquisition of language skills in the Spanish FL classes. According to the collected data, we conclude that despite having active digital users in our classrooms, they do not feel comfortable using their personal accounts for educational purposes; regarding language skills, the participants perceive having improved their reading and writing skills. These results do not conform to part of the reviewed literature, making us question the definition of digital natives, coined by Prensky (2001), and leaning towards the category established by White & Le Cornu (2011) of visitors and residents.
Downloads
References
Bartolomé, P. 2014. Redes sociales en la enseñanza de ELE [participación en mesa redonda], en: Morimoto, Y., Pavón, M. V. & R. Santamaría Martínez (eds.) La enseñanza de ELE centrada en el alumno. XXV Congreso Internacional ASELE, 26-32. Madrid: Copysan.
Cabra, F. & G. Marciales. 2009. “Mitos, realidades y preguntas de investigación sobre los ‘nativos digitales’: una revisión”, en: Revista Universitas Psychologica 8(2). 323-338.
Chromey, K. J., Duchsherer, A., Pruett, J. & K. Vareberg. 2016. “Double-edged Sword: Social Media Use in the Classroom”, en: Educational Media International 53(1). 1-12.
Coello, P. C. 2016. “Motivación y redes sociales en la enseñanza de ELE”, en: Milli Mála 8. 43-69.
Cuadros, R. 2014. Redes sociales en la enseñanza de ELE [participación en mesa redonda], en: Morimoto, Y., Pavón, M. V. & R. Santamaría Martínez (eds.) La enseñanza de ELE centrada en el alumno. XXV Congreso Internacional ASELE, 33-42. Madrid: Copysan.
Fernández, T. (2012, julio 3-5). Facebook y Twitter en la enseñanza del español como lengua extranjera [sesión de conferencia]. XVII Congreso Internacional de Tecnologías para la educación y el conocimiento, Tecnología emergentes, UNED, Madrid. Disponible en: http://www.ocendi.com/descargas/Redes_sociales_Congreso_Madrid.pdf
Fornara, F. 2011. “Microtextos ubicuos: Twitter y la práctica constante de la L2”, en: De Santiago Guervós, J., Bongaerts, H., Sánchez Iglesias, J. J. & M. Seseña Gómez (eds.) Del texto a la lengua: La aplicación de los textos a la enseñanza-aprendizaje del español L2-LE, 1049-1060. Salamanca: Kadmos.
Galindo, M. 2014. Redes sociales en la enseñanza de ELE [participación en mesa redonda], en: Morimoto, Y., Pavón, M. V. & R. Santamaría Martínez (eds.) La enseñanza de ELE centrada en el alumno. XXV Congreso Internacional ASELE, 42-48. Madrid: Copysan.
Hart, J. (2020, 4 de abril). Results of the 13th Annual Learning Tools Survey. Top Tools 4 Learning. Disponible en: https://www.toptools4learning.com
Hattem, D. & L. Lomicka. 2016. “What the Tweets Say: A Critical Analysis of Twitter Research in Language Learning from 2009 to 2016”, en: E-learning and Digital Media 13(1-2). 5-23.
Herrera, F. J. 2014. “Twitter en el aula de segundas lenguas: el desafío de una gramática digital propia”, en: Cuadros, R. y J. Villatoro (eds.) Twitter en la enseñanza y aprendizaje de ELE, 222-236. Málaga: Ediciones EdiEle.
Kennedy, G., Krause, K., Gray, K., Judd, T., Bennett, S., Maton, K., Dalgarno, B. & A. Bishop. 2006. “Questioning the Net Generation: A Collaborative Project in Australian Higher Education”, en: Markauskaite, L., Goodyear, P. & P. Reimann (eds.) Who’s Learning? Whose technology? Proceedings Australian Society for Computers in Learning in Tertiary Education, 413-417. Sydney: Sydney University Press.
Lenhart, A., Rainie, H. & O. Lewis. (2001, 20 de junio). Teenage Life Online: The Rise of the Instant-message Generation and the Internet’s Impact on Friendships and Family Relationships. Pew Internet & American Life Project, s/p. Disponible en: https://www.pewresearch.org/internet/wp-content/uploads/sites/9/media/Files/Reports/2001/PIP_Teens_Report.pdf.pdf
Levy, M. & C. Kennedy. 2005. “Learning Italian Via Mobile SMS”, en: Kukulska-Hulme, A. & J. Traxler (eds.) Mobile learning: A handbook for educators and trainers, 76-83. Londres: Taylor & Francis.
Lomicka, L. & G. Lord. 2012. “A Tale of Tweets: Analyzing Microblogging Among Language Learners”, en: System 40(1). 48-63.
Mason, R. 2006. “Learning Technologies for Adult Continuing Education”, en: Studies in Continuing Education 28(2). 121-133.
Pedró, F. 2006. Aprender en el nuevo milenio: un desafío a nuestra visión de las tecnologías y la enseñanza, s/p. Banco Interamericano de Desarrollo. Disponible en https://publications.iadb.org/publications/spanish/document/Aprender-en-el-Nuevo-Milenio-Un-Desaf%C3%ADo-a-Nuestra-Visi%C3%B3n-de-las-Tecnolog%C3%ADas-y-la-Ense%C3%B1anza.pdf
Ponce, I. (2012, 17 de abril). Monográfico sobre Redes Sociales. Observatorio Tecnológico. Madrid: Ministerio de educación, cultura y deporte. Disponible en: http://recursostic.educacion.es/observatorio/web/es/internet/web-20/1043-redessociales?start=1
Prensky, M. 2001. “Digital Natives, Digital Immigrants”, en: On the horizon 9(5). 1-6.
Prensky, M. 2012. From Digital Natives to Digital Wisdom: Hopeful Essays for 21st Century Learning. California: Corwin Press.
Tapscott, D. 1999. Growing Up Digital: The Rise of the Net Generation. Nueva York: McGraw-Hill.
Toro, G. 2010. “Usos de Twitter en la educación superior”, en: Serie Bibliotecología y Gestión de Información 53. 1-30.
White, D. S. & A. Le Cornu. 2011. “Visitors and Residents: A New Typology for Online Engagement”, en: First Monday 16(9). s/p. Disponible en: https://doi.org/10.5210/fm.v16i9.3171
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Laura Rubio, Ana Belén Álvarez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
RASAL © Algunos derechos reservados